Pompoen-spruitjes roerbakschotel

Sommige mensen aarzelen om veganistisch te gaan koken omdat ze denken dat het veel tijd kost, zeker als je ook met verse groente van het seizoen wilt werken. Maar vegan koken met de seizoenen hoeft helemaal niet tijdrovend te zijn. Een voorbeeld: dit recept voor een roerbakschotel met herfstgroentes (spruitjes en pompoen).

Als cateraar kook ik natuurlijk veel voor ándere mensen. Dan eet ik zelf vaak ook mee. Maar naast Lovingly Wholesome heb ik ook nog een parttime baan (10u per week) én als ondernemer gaat er ook veel werk in mijn onderneming zitten buiten het daadwerkelijke koken om. Eenvoudige recpeten om thuis snel een maaltijd in elkaar te draaien komen mij dus ook zeker van pas en dit is een van mijn favorieten.

Ingrediënten (hoofdgerecht voor 4 personen). Bereidingstijd 30 min.

– grote rode ui
– 2 tenen knoflook
– 400-500 gram verse spruiten
– kleine pompoen (ongeveer 500 gram)
– 2 EL curry masala pasta (ik gebruik die van het merk GEO van de Ekoplaza, die is vegan en super lekker)
– klont vegan margarine of kokosolie
– 1/2 zakje sojabrokken (die koop ik ook bij de biologische supermarkt)
– 0,2 L kokosmelk
– stuk gember van 2×5 cm
– sojasaus
– 320 gram zilvervliesrijst
– flinke handvol geroosterde pinda’s (ik vind de gezouten het lekkerst, maar teveel zout is niet zo gezond natuurlijk, dus je kunt ook ongezouten nemen).

Bereidingswijze:

Schil en snijd de pompoen in stukken van 2×2 cm. Ik gebruik een stoommandje in een pan om de pompoen voor te garen (feitelijk roerbak ik deze helemaal niet mee….) maar je kunt de pompoen ook in water koken. Dit neemt wel wat van de smaak en de textuur weg. Een eenvoudig metalen stoommandje koop je voor een paar euro bij de Blokker, een super aanschaf wat mij betreft, past in bijna alle pannen. Stoom of kook de pompoen in ongeveer 15 minuten beetgaar.

Zet in een ruime steelpan de sojabrokken onder water met een snufje zout of een lepeltje bouillonpoeder en breng aan de kook. Kook in een andere pan ook de zilvervliesrijst volgens de verpakking.

Laat de sojabrokken zodra ze koken nog 15 minuten zachtjes doorpruttelen, proef daarna of het goed kauwbaar is (het wordt vrij elastisch, de smaak is dan nog niet zo geweldig, maar als het eenmaal door de saus zit is het prima!).

Pel dan de spruiten, snijd ze doormidden en snij de ui, knoflook en gember fijn. Fruit de ui, knoflook en gember een paar minuten aan in een wok met wat kokosolie of vegan margarine. Voeg dan de spruitjes toe en roerbak deze nog 5-7 minuten mee. Daarna de currypasta en de sojabrokken toe en blus af met de kokosmelk en een scheutje sojasaus. Voeg tot slot nog de pompoen toe en laat deze nog een paar minuten meesudderen totdat de spruitjes ‘al dente’ zijn (voor zover ze dat nog niet waren).

Enjoy!

Comments are closed