Beestloze BBQ burgers

Heerlijk weer! Dus tijd voor ’t recept van deze mega lekkere BEESTLOZE (vegan) burger: mijn huisgemaakte Mediterrane Zwarte Bonen burger. Groot succes bij de huiskamermaaltijden, bij jong en oud.

Dit recept ontwikkelde ik bijna twee jaar geleden, toen ik net een keukenmachine had aangeschaft na lang sparen en mijn lol niet op kon met allerlei mooie mengsels. Maar ook met je handen kom je een heel eind met dit recept.

Want zeg nou zelf: zelfs als je er niet dol op bent ontkom je er vrijwel nooit aan een BBQ. Familiedagen, vriendengroepen, buurtetentjes of bedrijfsuitjes. Voor de bewuste eter levert een BBQ echter vaak ook een dilemma op. Doe je makkelijk en eet je voor een keertje mee met de hamburgers, worstjes en kipstokjes? Of vraag je toch om iets verantwoords vegetarisch of veganistisch, of breng je dat zelf mee?

Ik koos er toendertijd voor bij een familie-BBQ gewoon een hele stapel van mijn eigen vegan burgers mee te nemen. Ik hoopte mijn geliefde vleeseters te verrassen en tegelijkertijd mezelf te verwennen met bewuste én lekkere opties 🙂 En dat lukte! En sindsdien hebben heel wat vrienden, familie en catering-gasten genoten van deze inmiddels ‘klassieker’ uit mijn keuken.

Bij deze burgers serveer ik een heel bijzonder sausje van framboos en cashew. Echt de moeite waard! Het fris-zoete combineert op een heel unieke wijze met het hartige van de zwarte bonen, zwarte olijf en zongedroogde tomaat in de burger.

Een ware smaakbom 🙂

PS: geen BBQ binnenkort maar wel zin om het recept uit te proberen? Hieronder geef ik ook bereidings-instructies voor koekenpan en oven.

 

Ingrediënten:

Voor de burger (30 min voorbereidingstijd en 10-15 minuten baktijd op de BBQ/20 min in de oven):

Ingrediënten:

– 1 blik zwarte bonen, uitgelekt en omgespoeld
– 1/2 cup gekookte couscous of quinoa (ongeveer een ouderwets theekopje, maar ik raad van die cup-maatbekers aan)
– 1 teen knoflook, geperst
– 4 zongedroogde tomaten, de olie eruit geperst
– 8 zwarte olijven, ontpit en in kleine ringen
– 1 middelgrote sjalot, heel fijn gesneden
– 1/4 cup meel (je kan ook boekweitmeel nemen voor een glutenvrije burger)
– 2 el edelgistvlokken (biowinkel) of extra meel
– 1/2 tl gemalen komijn
– 1/2 tl gemalen zwarte peper
– 1/2 tl paprikapoeder
– 1/2 tl oregano
– 1/2 tl thijm
– 1/4 tl zwart zout/rookzout (optioneel, dit geeft een hartigere smaak)
– 1/4 tl keukenzout of zeezout  (of 1/2 tl als je geen rookzout gebruikt)
– mespuntje cayennepeper
– half doosje paneermeel (merk Joannesmolen van de biowinkel is vegan, in andere paneermeel zit vaak gedroogd ei, je kan evt. ook je eigen – glutenvrije – paneermeel maken door wat havermout fijn te malen in de keukenmachine)
– wat kokosolie of olijfolie om in te bakken
– bakpapier

Mix alle ingredienten behalve het paneermeel en de bakolie in een kom of keukenmachine en zet daarna indien mogelijk een half uur in de koelkast (het is dan makkelijker om burgers te vormen omdat het mengsel stijver is).

Giet het paneermeel in een bord en leg een stuk bakpapier op het aanrecht klaar. Vorm balletjes met behulp van twee eetlepels en rol deze tussen je handen tot een mooie bol. Druk de bol dan plat op het stuk bakpapier, en rol de bol over de zijkant een paar keer heen en weer totdat je een mooi gevormde burger hebt. Dip deze dan met beide kanten in het paneermeel, en rol ook even over de zijkant door het paneermeel, tot alle zijden mooi bedekt zijn met een laagje (tip: het paneermeel wordt op de BBQ wel sneller zwart, dus je kunt dit ook achterwege laten, bij pan of oven raad ik het wel aan).

In de pan: bak ze op middelhoog vuur gedurende 6-8 minuten totdat ze aan beide kanten goudbruin zijn. Bak ze eventueel in twee rondes als het niet past.

In de oven: bak de burgers zo’n 20 minuten (halverwege omdraaien) bij 180 graden. De burgers worden zo steviger en minder vochtig van binnen dan als je ze alleen in de pan bakt.

Op de BBQ:
bak de burgers ongeveer 10-15 minuten af en blijf regelmatig omdraaien.

TIP: Als je gevormde maar nog niet gebakken burgers over hebt kun je ze enkele dagen in de koelkast bewaren of invriezen. Ze zijn dus ook heel geschikt om alvast te maken voor diverse BBQ’s later deze zomer 🙂

Voor de frambozen-cashew dipsaus (10 minuten bereidingstijd): 

Ingrediënten:
– 2 teentjes knoflook
– 1 cup cashewnoten of amandelmeel
– 1 tl paprikapoeder
– 1/4 tl cayennepeper
– 1,5 cup frambozen, ontdooid
– 2 tl agavesiroop
– 1/2 tl zout
– 4 el olijfolie

Maal de geroosterde cashewnoten en de knoflook in de keukenmachine fijn. Als je geen keukenmachine hebt, gebruik dan voorgemalen amandelmeel en pers de knoflook erdoor. Voeg daarna de andere ingredienten toe en mix tot een dikke saus. Voeg eventueel als je wilt nog wat water toe.

Comments are closed